Her finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål til vores supporttelefon.
- men du er selvfølgelig også velkommen til at spørge vores AI-assistent i nederste højre hjørne, skrive på info@smyks.dk eller ringe til os på tlf. +45 88385908 i åbningstiden.
Spørgsmål vedrørende:
Forsinket Quick-brev eller Pakke
Jeg kan ikke tjekke ud / kan ikke komme videre til betalingssiden
Sammenlægning af flere ordrer eller tilføjelse af varer til eksisterende ordre
Mit kreditkort bliver ikke accepteret ved betaling.
Generelle problemer med indkøbskurven
Problem med at tilføje varer til indkøbskurven
Kan ikke se valgmuligheder for forsendelse og betalingform på check-ud siden.
Problemer ved kreditkortindtastning
Kan ikke bestille via Ipad eller Iphone/ bliver sendt tilbage til adressesiden
Manglende eller forkert leveret vare
Vedr. Termer og benævnelser i shoppen.
Vedr. rabat til private
Rabat for virksomheder
Rabatter i butikken i forhold til webshoppen
Produktudvalg og priser i butikken vs. webshoppen
Vedrørende Indhold af nikkel og allergifremkaldende stoffer
Angående smykke der mister farven eller bliver misfarvet
Angående forskellige nuancer af forgyldning
Fosinket Levering
Spørgsmål:
jeg har endnu ikke modtaget min vare og det er flere dage siden jeg fik besked fra jer om at varen var sendt.
Svar:
Har du mon tjekket i din postkasse og at dit navn fremgår tydeligt på adressen? Hvis du har valgt Quick-brev, sendes din ordre uden trackingnummer og advisering direkte til din postkasse.
Hvis du har valgt forsendelsesformen "B-brev, Postnord, standard brevforsendelse" må påregnes op til 12 dages leveringstid. Brevet er altså sendt rettidigt fra vores lager til din postkasse uden trackingnummer, men selve leveringsformen med Postnord er langsom. For hastelevering anbefaler vi forsendelsesformen Quick-brev eller Pakkeforsendelse, som normalt leveres indenfor 2 hverdage.
Forsinket Quick-brev eller Pakke
jeg har bestilt forsendelse som Quick-brev eller Pakke men endnu ikke modtaget min vare og det er flere dage siden jeg fik besked fra jer om at varen var sendt.
Bemærk: Hvis du har fået det sendt som en pakke der er forsinket, skal du tjekke dit trackingnummer, som findes på pdf-fakturaen som er blevet fremsendt på email ved ekspeditionen, Nummeret er klikbart og fører til søgetjenesten på www.postnord.dk
Svar 1:
Varen ligger sandsynligvis på dit lokale posthus. Posten har forsøgt at aflevere pakken mens du ikke var hjemme eller dit navn/adresse har ikke stemt overens med adressen angivet på pakken. Tjek at dit navn fremgår tydeligt på din postkasse/brevsprække samt at den stemmer overens med de adresseoplysninger, som du har sendt til os ved ordreafgivelsen. Kontakt evt. dit lokale udleveringssted for oplysninger om forsendelsen eller kontakt Smyks' support telefon.
Svar 2:
Også Quickbreve og pakker kan blive forsinket, fejlleveret eller fejlscannet hos Postnord. Der kan derfor i enkelte tilfælde gå op til 5 hverdage før leveringen ankommer. Vi gensender normalt ikke forsinkede eller forsvundne forsendelser før denne frists udløb.
Udregning af porto
Hvor meget skal jeg betale i porto?
Svar:
Porto udregnes efter dine varers samlede vægt, samt hvilken forsendelsesform og destinationsland du vælger. Dog er minimumsfragten i DK i øjeblikket kr. 23,50
I Indkøbskurven er angivet et fragtestimat baseret på den mest populære fragtform, men det er muligt at vælge både billigere eller dyrere fragtformer fra chek-ud siden
Vi følger ud over minimumsfragten Postnordens aktuelle priser for frankering med frankeringsmaskine samt tager 0-3 kroner for emballagen, se eventuelt www.post.dk.
Sammenlægning af flere ordrer eller tilføjelse af varer til eksisterende ordre
Jeg har netop bestilt nogle varer og betalt med dankort, men har glemt at få nogle ting med, hvad gør jeg?
Svar:
Hvis du kan nå os i vores åbningstid, og er din forsendelse ikke allerede ekspederet, skal du blot skrive eller ringe til os med det/de varenummer(e), som du ønsker tillagt ordren. Vi opdaterer derefter din ordre og faktura med de ekstra varer og sender dig et nyt betalingslink på email, som du bedes betale før ordren kan afsendes.
Hvis det er udenfor åbningstiden, bedes du foretage en ny bestilling på de varer du mangler og skrive i notatfeltet ved tjek-ud, at ordren skal lægges til en tidligere ordre. Oplys meget gerne ordrenummer på den første ordre, som den skal lægges sammen med. Inden vi hæver betalingen på din konto, fjerner vi den overskydende portobetaling og sender ordrerne i en samlet forsendelse med en opdateret faktura vedlagt. Der tages forbehold for, at den første bestilling allerede kan være ekspederet og afhentet af posten på vores lager.
Mit kreditkort bliver ikke accepteret ved betaling, hvad skal jeg gøre?
Se generel driftstatus fra vores webshopudbyder vedrørende kreditkort her: http://www.scannet.dk/dk/support/driftstatus/
Bemærk at der på betalingssiden skelnes mellem Dankort og øvrige Kreditkort, det er derfor vigtigt, at du på forhånd kender og vælger korrekt korttype inden indtastning af kortnummer, da transaktionen ellers fejler.
Tjek med din bank at kortet ikke er blevet spærret samt, at der er tilstrækkelig med midler på kontoen.
Generelle problemer med indkøbskurven kan f.eks. være at få indkøbskurven til at "huske" de varer du lægger i den, forkert udregnede fragtomkostninger, forkert mængderabat m.v.
Årsag: shopsystemet anvender såkaldte cookies til styring af indholdet i indkøbskurven. En cookie er blot betegnelsen for en fil, som gemmes på din egen PC. Hvis du har slået blokering af cookies til i din browser, kan indkøbskurven ikke "huske" hvad du har lagt i den (med mindre du har oprettet et login og er logget på smyks webshop). Du skal derfor slå "tillad cookies" til i din browser.
Tjek også at din computers Firewall ikke blokerer for kommunikation mellem shoppen og browser.
For at løse problemer af ovennævnte karakter er det en god ide at slette cookies en gang imellem, dette kan ske via browser-indstillingerne. I Internet Explorer sker det via menuen "Funktioner" og menupunktet "Internetindstillinger".
For Google Chrome slettes cookies således: Klik på de tre vandrette streger nær browserens øverste højre hjørne. Vælg "Indstillinger". Scroll ned og klik "Avancerede indstillinger". Klik knappen "Ryd browserdata". Marker feltet "Cookies og andre website- og plugin data" og klik knappen "Ryd browserdata", vent nogle sekunder og genstart browser programmet.
Bemærk. når du sletter cookies sletter du også listen over produkter, som du e.v.t. allerede har tilføjet til indkøbskurven, med mindre du har oprettet et brugerlogin, hvorved vi løbende gemmer indholdet i din varekurv på vores server, så du kan tilgå det fra en hvilken som helst enhed når du logger dig på.
Problem med at tilføje varer til indkøbskurven
Har du problemer med at tilføje varer til indkøbskurven, eller forsvinder dine varer ligepludselig? så prøv med en anden browser, eksempelvis Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox www.firefox.com eller prøv på en anden computer/enhed, tjek også at din browser er sat til at tillade cookies.
Prøv at holde Ctrl-knappen nede mens du klikker "Bestil" knappen. Hvis det virker er det din pop-up blocker, som er sat for højt.
Har du haft problemer med et køb, der ikke kan løses gennem ovenstående, så vil vi meget gerne høre fra dig på vores tlf. 88 38 59 08 eller email: info@smyks.dk
Indholdet i min indkøbskurv er blevet slettet, efter at jeg har været væk
Shoppen husker din indkøbskurv i 30 dage, men hvis købet ikke er gennemført inden da og du ikke har været logget på med et brugerlogin, da du lagde varer i kurven, bliver kurven automatisk tømt.
Vi anbefaler, at du oprettet et bruger-login på Smyks.dk, hvorved indholdet i din indkøbskurv bliver gemt centralt, når du er logget på. Dermed kan du altid gemme og tilgå din indkøbskurv fra en hvilken som helst enhed samt hurtigt se tidligere ordre, genbestille tidligere varer med mere. Du kan oprette dit bruger-login her.
Jeg kan ikke se valgmulighederne for forsendelse og betalingform på check-ud siden, hvad skal jeg gøre?
Vi oplever af og til, at punkterne for valg af forsendelsesform samt betalingsform er forsvundet fra check-ud siden, dette løses i de flese tilfælde ved at opdatere siden, hvilket kan gøres ved at trykke på F5 på tastaturet.
Da der er tale om en lang side, kan du teste om du kan scrolle længere ned på siden, hvor oplysningerne i så fald kan findes.
Kan ikke godkende ordren / kan ikke komme til kreditkort indtastningssiden
Hvis du ikke kan afslutte din ordre og ikke kan komme fra tjekud-siden/adressesiden til betalingssiden, kan det skyldes problemer med din auto-udfyld funktion, der som regel er årsagen til dette problem. sådan kan det løses:
- Slet alt automatisk udfyldt indhold i adressefelterne med mere på tjek-ud siden og indtast derefter manuelt, med dit keyboard, alle oplysninger i de stjerne (*) markedered felter, undgå at bruge specialtegn eller Auto-udfyld funktionen.
Undgå at udfylde felterne for Cvr.-nummer og EAN-nummer, men hvis du skal, så udfyld kun det ene af felterne, ikke begge på samme tid. - tjek for en eventuel fejlbesked nederst på siden når du trykker "Godkend"
- tjek at feltet "Jeg bekræfter handelsvilkår" lige over "Godkend" knappen er markeret.
- tjek også at alle obligatoriske felter markeret med " * " på adressesiden er udfyldt korrekt
- tjek at der kun står tal i telefonnummer-feltet (ikke bogstaver, mellemrum eller specialtegn)
- tjek at din email er stavet korrekt og med "@" samt ".dk", ".de", ".com" eller lignende til slut og uden skjulte mellemrumstegn før eller efter indtastningen
Jeg har forsøgt det ovenstående men stadig uden held, hvad gør jeg?
Bruger du en Ipad eller en smartphone? Vi har erfaret, at der kan være problemer ved brug af visse mobile enheder så som Ipad. I så fald er løsningen at forsøge at gentage bestillingen på en PC, MAC eller via en anden type browser, eksempelvis, Chrome, Edge eller Firefox.
Problemer ved kreditkortindtastning
Jeg har indtastet mit kreditkortnummer, dato og sikkerhedsnummer fra bagsiden af kortet, men kan ikke komme videre, hvad gør jeg?
Tjek først at kortnummeret er udfyldt korrekt kun med tal og uden mellemrum eller bindestreger og så selvfølgelig, at dit kreditkort er aktiveret fra bankens side og at der er penge på kontoen.
Slet eventuelt alle oplysninger i nummerfelterne og start helt forfra med kortindtastningen.
Markeringerne ud for hvert af de tre felter for kreditkortoplysninger bliver markeret med grøn i takt med at felterne bliver korrekt udfyldt, er de ikke alle grønne kan betalingen ikke gennemføres.
Jeg kan ikke bestille via Ipad eller Iphone/ bliver sendt tilbage til adressesiden, hvad gør jeg?
Du har muligvis udfyldt et adressefelt forkert, der er et skjult mellemrum i teksten eller du mangler at udfylde et felt. Når du bliver sendt tilbage, så se efter en forklarende fejlmeddelelse.
Vi har af og til oplevet problemer med betaling via nogle Ipads og smartphones. Den letteste løsning er i så fald at gentage bestillingen via en almindelig PC. Du kan dog også prøve at installere en alternativ browsermodel på din enhed, som nævnt herover, hvilket som regel løser problemet. Gå ligeledes dine sikkerhedsindstillinger efter på enheden, da de kan være sat for højt og derved blokere for kommunikationen med betalinsserveren.
Jeg er IPad-bruger og kan ikke komme videre fra indkøbskurven / indkøbskurven bliver slettet, når jeg trykker på "Næste", hvad skal jeg gøre?
Svar:
Rediger din opsætning for Safari web browseren. Gå ind under Indstillinger, vælg Safari. I Menuen til højre under
"Anonymitet og Sikkerhed" slå "Registrer ikke" fra (så knappen bliver hvid)
"Bloker cookies" sættes til "Tillad altid"
"Advarsel om bedrag" kan slås til, men har givetvis ingen betydning for dette problem.
Gå tilbage til Smyks hjemmeside, gå ud af indkøbskurven til smyks.dk forside, opdater siden og gå til indkøbskurven igen, nu burde problemet være løst.
Hastelevering
Klokken er mange og jeg skal egentlig bruge delene i morgen, kan i nå at afsende min ordre i dag?
Ring til os med det samme, ofte kan vi nå at ekspedere din ordre alligevel :-)
Manglende eller forkert leveret vare
Jeg har modtaget min bestilling, men der mangler en eller flere varer.
Svar:
Vi gør vores aller bedste, for at der ikke sker fejl af denne slags, men vi er blot mennesker. Mangler der en vare i din bestilling eller er en vare beskadiget, fremsender vi ny vare portofrit.
Bemærk! af og til samler vi flere poser i 1 pose, hvis der f.eks. købes 3x6 perler sender vi ofte en pose med 18 perler i stedet for 3 poser med 6 perler, ligesom vi sender flere enheder/længder af den samme snor som et langt stykke i stedet for flere korte afklippede. Du bedes derfor først tælle efter, om du har fået det rette antal perler, før du kontakter os angående manglende poser samt tjekke den faktiske længde på den leverede snor.
Fejl eller skade på vare(r)
Jeg har modtaget min bestilling, men der er tydelige fejl på en eller flere varer.
Svar:
Vi gør vores bedste, for at der ikke sker fejl af denne slags og går normalt varerne efter før afsendelse, men der kan ske svipsere i forbifarten eller ting kan blive beskadiget i posten. Ring til os og vi erstatter de ødelagte emner, eventuelt efter returnering til os. Vi refunderer dine returomkostninger ved berettiget returnering eller fremsender frankeret returkuver til dig..
Vedr. Termer og benævnelser i shoppen.
På det viste billede står der ” 6 stk. 29kr ”, men i kurven står der "1 stk. 29kr"
Hvad skal jeg regne med?
Svar:
Du får, som angivet ved varen, 6 stk. altså 1 enhed = 6 stk. Kurven viser altid enheder a et givent antal.
Spørgsmål:
Svar:
Hvis varen kaldes "gylden", "sølvfarvet" eller "guldfarvet", betyder det, at vi ikke med sikkerhed kan garanter, at der er ægte guld i varen, men at varen sandsynligvis blot er farvet messing, jern eller kobber. Holdbarheden på disse varer er generelt ikke så god, som hvis det er ægte forgyldt sølv eller doublé (gold filled). Hvis der ikke står, at det er "sølv forgyldt" eller "messing forgyldt", men bare at det er "forgyldt" er det for det meste messing eller kobber under en ægte forgyldning. Fælles for alle varer er dog, at de er nikkelfrie og overholder de danske grænseværdier.
Svar: Vi leverer altid snor, tråd og kæder i et helt stykke, hvis man bestiller flere enheder. Det vil sige, hvis man f.eks. bestiller 3x20 cm, så får man det leveret i et helt ubrudt stykke på 60 cm.
Vedr. rabat til private
Kan jeg som privatperson få rabat?
Svar:
Ja, der er to former for rabat i webshoppen, Trinvis-mængderabat som gælder for udvalgte produkter (disse er markeret med Flerkøbsrabat-markering) og Total-mængderabat baseret på hvor meget du samlet handler for. Man kan godt opnå begge slags rabatter på en gang.
Trinvis-mængderabat gives ved køb af eksempelvis 3 stk af en bestemt vare, der ellers koster kr. 29,- for 1 stk., koster varen i stedet 26,- pr. stk. Ved køb af 6 stk 24,- pr. stk. osv. Du kan se om den valgt vare tilbyder trinvis rabat på varens produktside, som man kommer til ved at klikke på varens link eller billede.
Total-mængderabat gives automatisk som en procentvis rabat ved køb over et vist beløb, for eksempel 10% ved køb over kr. 1400,- før porto. Læs mere her https://www.smyks.dk/kundeinfo/#rabatter
Bemærk - trinvis-mængderabat gælder kun på webshoppen.
Rabat for virksomheder
Vi har som udgangspunkt en grundrabat for virksomheder samt storkunder på 10 %.
Til B2B/storkunde-rabatterne kommer de øvrige rabatter som beskrevet ovenfor. For at blive oprettet med login, der giver virksomhedsrabat, bedes du sende os en mail med dine firmaoplysninger: adresse, tlf., Cvr.nr., kontaktpersons navn.
Læs mere på vores Info-sektion
Rabatter i butikken i forhold til webshoppen
Får man samme rabatter i butikken som på nettet?
Svar:
Butikken har ikke helt de samme rabatordning som webshoppen og rabatten kan for erhvervskunder være 5% lavere i butikken, til gengæld er udvalget op til 15% større i butikken og du har mulighed for kun at købe 1 perle af hver slags såvel flere hele perlestrenge til lavere pris, hvorimod du i webshoppen oftest må købe faste portioner af flere identiske perler af gangen.
For information om vores rabatbetingelser se vores infosektion her: https://www.smyks.dk/kundeinfo/#rabatter
Produktudvalg og priser i butikken vs. webshoppen
Kan jeg få de samme varer i butikkerne i København som dem der er i webshoppen?
Svar:
Ja, vi har altid de samme varer i butikken som i webshoppen og som regel det største udvalg i butikken.
Kan jeg få de samme varer i butikken i København til samme pris som i webshoppen?
Svar:
Vi bestræber os på at holde nogenlunde samme lave styk-priser både i butikken og i webshoppen, men vi giver ikke altid samme de mængderabatter i butikken som på nettet og omvendt. I butikkerne sælger vi alle perlerne stykvis, hvor du på nettet er bundet til køb af flere styks, derfor vil der være situationer, hvor prisen kan forekomme højere i butikken.
Vedrørende allergier og nikkel
Alle smyks produkter og smykkedele overholder de danske grænseværdier for indhold af nikkel, såvel andre allergifremkaldende stoffer, og kan derfor betegnes som nikkelfri.
Jeg har købt en forgyldt eller forsølvet smykkedel eller perle, som har mistet farven efter kort tid, hvordan kan det være?
Der er stor forskel på kvaliteterne af forgyldninger, og pris følger som regel kvalitet. De mest slidstærke smykkedele er som regel ægte 925 sølv med forgyldning, de næstbedste forgyldt stål og sidst kommer forgyldt messing samt forgyldt tin, dog med undtagelse af typen doublé/gold filled der er en særlig stærk guldlegering på messing.
Alle guldbelagte eller forsølvede overflader kan i princippet blive slidt ned, så metallets underliggende farve kommer til syne. Smykkedele, der sidder på udsatte steder så som fingerringe eller armbånd slides ofte hurtigere end andre. Smykker der tages med i bad, i havvand eller kommer i berøring med sved og parfume slides eller misfarves hurtigere. Hvis man vil forbedre slidstyrken på smykket anbefaler vi, at man pensler det med klar smykkelak inden brug.
Er uheldet ude og smykket allerede har mistet sit guld eller er blevet misfarvet, kan vi hos Smyks som regel genforgylde eller rense det. Vi forgylder smykkedele af alle mærker men hovedsagligt dele i sterlingsølv. På denne side kan du læse mere om muligheder og priser for rens og forgyldning.
Jeg har købt forskellige forgyldte smykkedele, nogle i forgyldt sølv andre i forgyldt messing eller forgyldt stål, men guldfarverne paser ikke rigtig sammen, hvordan kan det være?
Guldfarvens nuance på forgyldte smykkedele bestemmes af flere faktorer bl.a. den underliggende metallegerings sammensætning, tykkelsen af forgyldningen med videre. Ønsker man derfor størst ensartethed i smykkedelenes gyldne nuance, anbefaler vi, at man holder sig til forgyldt sterlingsølv, som har størst ensartethed, og ikke blander med smykkedele af forgyldt messing eller forgyldt stål.
Sektion senest opdateret d. 1/9/2024